piątek, 5 października 2012

Pierożki samosa z ziemniakami i groszkiem

Niedawno pierwszy raz w życiu byłam w indyjskiej restauracji i najbardziej smakowały mi samosy z ziemniakami i groszkiem. Tamte były z kruchego ciasta, ale ja zrobiłam wersję leniwą z ciasta filo. Przepis pochodzi z programu Łatwa kuchnia indyjska.
Składniki:
  • ½ łyżeczki nasion gorczycy
  • 1 łyżeczka drobno posiekanego imbiru
  • 1 łyżka nasion kolendry
  • 1 łyżeczka nasion kminu rzymskiego
  • ¼ łyżeczki sproszkowanego chilli
  • ½ łyżeczki garam masala
  • 1-2 łyżeczki amchoor (sproszkowanego suszonego mango)
  • 2-4 posiekane szalotki (lub cebula)
  • 2 garści mrożonego zielonego groszku
  • kilka dużych ziemniaków (około 0.5kg, nie za dużo), obranych, ugotowanych do miękkości i przeciśniętych przez praskę
  • garść posiekanej świeżej kolendry
  • sól
  • ciasto filo (tyle płatów ile chcemy zrobić pierożków, ja zrobiłam 7 dużych)
  • klarowane masło
  • sezam do obsypania
Na rozgrzany olej wrzucić nasiona gorczycy i smażyć, aż zaczną strzelać. Dodać szalotkę, imbir i smażyć 2-3 minuty na dużym ogniu. Dodać groszek, pozostałe przyprawy (utarte wcześniej w moździerzu) i podlać odrobiną wodą. Smażyć 1-2 minuty, następnie dodać ziemniaki i kolendrę.

Rozłożyć płat ciasta filo i posmarować roztopionym klarowanym masłem. Złożyć płat w jednej trzeciej wysokości, posmarować masłem i przykryć drugim końcem płatu. Powstanie trzywarstwowy pasek ciasta. Umieścić sporą łyżkę farszu, prawie na końcu paska. Chwycić róg i złożyć ciasto ukośnie tak, aby powstał trójkąt. Złożyć ponownie wzdłuż boku trójkąta. Składać w ten sposób, aż do końca paska. Posmarować pierożki i obsypać sezamem.

Piec pierożki w 200°C przez około 30 minut, aż będą złociste i chrupiące.


Smacznego!

3 komentarze:

  1. Uwielbiam samosy, to chyba magia tych indyjskich przypraw...

    OdpowiedzUsuń
  2. Pycha,z takim darem do tworzenia pyszności zapraszam na konkursik:
    Zapraszam na fajny konkurs:
    http://wielkiapetyt.blogspot.com/2012/09/konkurs-z-kimmidoll.html

    OdpowiedzUsuń